Page 5 - Michael 2011 marzec
P. 5

Beatyfikacja Jana Pawła II • Rzym 1 maja 2011 r.















        czyźnie, ponieważ w wierze spotykają się te same co do
        istoty  swojej  elementy  jak  w  widzeniu,  a  mianowicie:
        wlane światło Boskie – i jego przedmiot Bóstwo – mocą
        tego światła złączone z rozumem, wprowadzone do wnę-
        trza rozumu.
            Cóż więc wiemy o tym, co stanowi „terminus a quo”
        [„punkt wyjścia” („a quo”)] zjednoczenia?
            a) Rozum według doktryny św. Jana od Krzyża two-
        rzy jedną z trzech władz wyższej, duchowej części duszy,
        a więc tej części, która będąc zwrócona ku Bogu może w
        sposób sobie właściwy nawiązywać łączność z Bóstwem
        i uczestniczyć w Nim. Stąd i rozum, jako władza ducho-
        wa, ma pojemność nieograniczoną – co przez Świętego
        Autora wyrażone jest jasno w Llama 3 (18,19) – i co wię-
        cej, nie może być zadowolony i zaspokojony jako władza
        duchowa, jak tylko w nieskończoności. Stąd wrodzone
        mu dążenie do Przedmiotu Boskiego, a właściwie do po-
        siadania w sobie istoty Bóstwa.
            b) Niemniej ów rozum, rozpatrywany w stanie zjed-
        noczenia duszy z ciałem, zależy w swoim działaniu od   dy ze strony sposobu działania, któremu poddany jest ro-
        zmysłów. Dusza bowiem stanowi w ciele jakby czystą   zum w stanie zjednoczenia duszy z ciałem.
        tablicę (tabula rasa), informowana jest za pomocą form,   Ten więc rozum będący z natury w takim stanie wi-
        które przychodzą do niej przez zmysły. Rozum w tym   nien jednoczyć się z Bogiem, a to zadanie zjednoczenia
        informowaniu,  w  tym  przyjmowaniu  form,  ma  własne   go  z  Przedmiotem  nieskończonym  i  nieograniczonym
        swe  zadanie:  jako  intelekt  czynny  wydobywa  ze  zmy-  należy ściśle i w sposób doskonały do widzenia wprost.
        słów  samą  dającą  się  ująć  intelektualnie  istotę  każdej   Nastąpi to jednak po oddzieleniu duszy od ciała, po zmia-
        rzeczy przedstawianej zmysłom, która wtedy jako „sust-  nie sytuacji podmiotu. Analogiczne zadanie – w sytuacji,
        nacia entendida”  jest przyjęta w intelekcie możnościo-  w jakiej znajduje się obecnie rozum i w niezmienionych
                       2
        wym. Taki jest naturalny proces poznania, który kończy   warunkach naturalnych – należy do wiary. Przeto rola ta,
        się zadowoleniem i zaspokojeniem rozumu w „sustancia   jaką pełni wiara, stanowi przygotowanie do doskonałe-
        entendida”. W tym poznaniu rozum intencjonalnie jest   go  zjednoczenia  osiąganego  przez  widzenie  uszczęśli-
        informowany formami ograniczonymi, szczegółowymi i   wiające. Niemniej już z tego pojęcia wiary, jakie Święty
        wyraźnymi, w których osiąga przyrodzoną doskonałość   Doktor daje nam w Subida II,6, widzimy, że funkcja jej
        swojego poznania, ciesząc się jego jasnością w tejże „su-  rozwija się w podwójnym porządku: po pierwsze – ma
        stancia entendida” czegokolwiek.                     zjednoczyć rozum z Bogiem, po drugie – winna spowo-
            Równocześnie jednak rozum, jako że jest władzą du-  dować w samym rozumie „próżnię i mrok”. Wiara z sa-
        chową, zachowuje możliwość przyjęcia formy nieogra-  mej swej istoty ma charakter środka odpowiedniego do
        niczonej i nieskończonej. Tymczasem dyspozycja ta i ta   zjednoczenia rozumu z Bogiem.
        tęsknota do takiej formy rzeczywiście doznaje przeszko-  Miłość
                                                                Wiara jest dla św. Jana od Krzyża bezpośrednim i od-
        2   „Sustancia entendida” – istota rzeczy; „...rozum jednoczy się z jakąś   powiednim środkiem intelektualnym do tego, by dusza
        rzeczą, kiedy (przez swoje działanie) osiągnął już istotę tej rzeczy
        na sposób intencjonalny, tj. kiedy już doszedł do posiadania w sobie   mogła  dojść  do  boskiego  zjednoczenia  miłości.  Cnotą
        istoty tej rzeczy jako uchwytnej intelektualnie, zwanej w dziełach   bowiem mającą właściwość jednoczenia jest dla Doktora
        św. Jana od Krzyża ‘sustantia entendida’” (Karol Wojtyła, Świętego   Mistycznego miłość (caritas). Miłość Boska sprawiająca  ►
        Jana od Krzyża nauka o wierze. Krótkie streszczenie doktryny (7)).

        www.michael.org.pl                                                   marzec-kwiecień 2011            9
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10