Table of Contents Table of Contents
Previous Page  1 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 1 / 16 Next Page
Page Background

Dla Tryumfu Niepokalanej

Pilgrims of Saint Michael – Pielgrzymi św. Michała

1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada

Tel.: (450) 469-2209; (514) 856-5714; Fax: (450) 469-2601

Publications Mail Reg. No 40063742

Printed in Canada

Pismo Patriotów Katolickich

dla Królestwa Chrystusa i Maryi

w duszach rodzin i narodów

Dla sprawiedliwości społecznej

przez Ekonomię Kredytu Społecznego

w zgodzie z nauką Kościoła Katolickiego

i nie przez partie polityczne

Edycja Polska – Nr 45. Rok X

styczeń-luty 2008

Prenumerata wysyłkowa

W numerze:

Benedykt XVI

Encyklika Spe salvi

ks. dr Tadeusz Bienasz

Nowe paradygmaty Europy

Eric Butler

Kredyt

Społeczny i Królestwo Boże

Alain Pilote

Propozycje Kredytu Społecznego. Lekcja 7. Historia kontroli bankowej

w USA

William Gay Carr

Pionki w grze. Międzynarodowa konspiracja

opr. red.

Unia Europejska: „imperium”

Thérèse Tardif

Wielki misjonarz Kredytu Społecznego

ks. Józef Wąsik

Homilia wygłoszona z okazji Mszy św.

żałobnej

Pierr

e Marchildon

Nowe niewolnictwo

(ciąg dalszy na str. 2)

Prawda i sprawiedliwość winny być ważniejsze

od mojej wygody i nietykalności, w przeciwnym

razie moje własne życie staje się kłamstwem.

Spe salvi 38

Nadzieją zbawieni

ENCYKLIKA OJCA ŚWIĘTEGO

BENEDYKTA XVI

O NADZIEI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ

„Spe salvi” („Nadzieją zbawieni”) to tytuł drugiej encykliki papie-

ża Benedykta XVI, tym razem poświęconej nadziei chrześcijańskiej.

Została ona ogłoszona w Watykanie 30 listopada 2007 r. Przedsta-

wiamy fragmenty tej encykliki.

Wprowadzenie

1. «

SPE SALVI facti sumus

» – w nadziei już jesteśmy zbawieni (

Rz

8, 24), mówi św. Paweł Rzymianom, a także nam. «Odkupienie», zbawie­

nie, zgodnie z wiarą chrześcijańską, nie jest jedynie zwyczajnym wyda­

rzeniem. Odkupienie zostało nam ofiarowane w tym sensie, że została

nam dana nadzieja, nadzieja niezawodna, mocą której możemy stawić

czoło naszej teraźniejszości: teraźniejszość, nawet uciążliwą, można

przeżywać i akceptować, jeśli ma jakiś cel i jeśli tego celu możemy być

pewni, jeśli jest to cel tak wielki, że usprawiedliwia trud drogi.

Wiara jest nadzieją

2. (…) Tylko wtedy, gdy przyszłość jest pewna jako rzeczywistość

pozytywna, można żyć w teraźniejszości. Tak więc możemy stwierdzić:

chrześcijaństwo nie było jedynie «dobrą nowiną» – przekazem treści do

tej pory nieznanych. (…) Mroczne wrota czasu, przyszłości, zostały ot­

warte na oścież. Kto ma nadzieję, żyje inaczej; zostało mu dane nowe

życie.

3. Teraz jednak pojawia się pytanie: na czym polega owa nadzieja,

która – jako nadzieja – jest «zbawieniem»? (…) Poznać Boga – praw­

dziwego Boga – oznacza otrzymać nadzieję. Dla nas, którzy od zawsze

żyjemy z chrześcijańską koncepcją Boga i przywykliśmy do niej, posia­

danie nadziei, która pochodzi z rzeczywistego spotkania z Bogiem, jest

już czymś z czego niemal nie zdajemy sobie sprawy. (…)

[Św. Józefi-

na Bakhita]

Rozumiała to, co św. Paweł miał na myśli, gdy przypominał

Efezjanom, że przedtem byli pozbawieni nadziei i Boga na ziemi – nie

mieli nadziei, bo nie mieli Boga. (…) odczuwała konieczność propago­

wania wolności, którą zyskała w spotkaniu z Bogiem Jezusa Chrystusa.

Wolność powinna być dawana innym, możliwie jak największej liczbie

osób.

Pojmowanie nadziei opartej na wierze w Nowym Testamen­

cie i w pierwotnym Kościele

4. (…) Chrześcijaństwo nie niosło przesłania socjalno-rewolucyjne­

go jak to, w imię którego Spartakus prowadził krwawe boje i przegrał.

Jezus nie był Spartakusem, nie był bojownikiem o wolność polityczną,

jak Barabasz albo Bar-Kochba. To, co przyniósł Jezus, który umarł na

krzyżu, było czymś całkowicie odmiennym: spotkaniem z Panem panów,

spotkaniem z żyjącym Bogiem, a zatem spotkaniem z nadzieją moc­

niejszą niż cierpienia niewoli, przemieniającą od wewnątrz życie i świat.

(…) Ludzie, którzy zgodnie ze swoim statusem społecznym dzielą się

na panów i niewolników, jako członkowie jednego Kościoła stają się dla

siebie braćmi i siostrami – tak wzajemnie nazywali siebie chrześcijanie.