Table of Contents Table of Contents
Previous Page  3 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 24 Next Page
Page Background

Pismo MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 •

www.michaeljournal.org

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

październik-grudzień 2009

Dwumiesięcznik

Dla Tryumfu Niepokalanej

October-November-December 2009

Date of issue: November 2009

październik-listopad-grudzień 2009

Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne

Wydawca:

Pielgrzymi św. Michała przy Instytucie Louisa Evena

dla Sprawiedliwości Społecznej

Dyrektor naczelna:

Thérèse Tardif

Redagują i tłumaczą (edycja polska):

Janusz A. Lewicki

(Polska)

& Jacek Morawa

(Kanada)

Współpracują:

Marie Anne Jacques, Ewa Pietras

Alain Pilote, Jude Potvin, Dominik Wysocki

Redakcja główna:

Kanada: Pismo MICHAEL Journal

1101 Principale St., Rougemont, QC, J0L 1M0

Tel.:(450) 469-2209; Fax:(450) 469-2601

Przedstawicielstwa:

Polska: Dwumiesięcznik MICHAEL

ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

USA: Pismo MICHAEL Journal

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Oceania: Pismo MICHAEL Journal

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia

Tel.: (08) 8261-0729

Ameryka Południowa: Periódico SAN MIGUEL

Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador

Tel.: 099-707-879

Prenumerata:

w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej

Polska:..................................................................2lata–40zł

Europa:.................................................................2lata–18€

Kanada&USA:.......................................................4lata–$20

Australia&NZ:.....................................................2lata–A$32

Ameryka Południowa:............................................2lata–$10

* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe prosimy

wystawiać na

Michael Journal

i wysyłać na adresy podane powyżej.

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmian ich

tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu

przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie ródła.

ISSN 1496-1024

PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742

Legal Deposit – National Quebec Library

Printed in Canada

Send all correspondence that cannot be delivered in

Canada to:

MICHAEL Journal, 1101 Principale St.,

Rougemont QC, J0L 1M0, Canada

wydatki na edukację, służbę zdrowia i ogólny rozwój

kraju.

Dług staje się potem politycznym parawanem

dla niezaspokajania uzasadnionych żądań społe­

czeństwa, wraz z całą paradą frustracji, problemów

socjalnych itp.…Dług krajowy zdaje się być chorobą

zaprogramowaną przez specjalistów, którzy powinni

odpowiedzieć przez trybunałemosądzającymzbrod-

nie przeciwko ludzkości i złu, sprzysięgającemu się,

aby opanować całe narody. John Perkins [

w książ­

ce pt. ‘Hitman. Wyznania ekonomisty od brudnej

roboty’

] dobrze opisał ukrytą stronę pomocy mię-

dzynarodowej, która nigdy nie jest skuteczna pod

względem trwałego rozwoju.

Problemem kluczo­

wym naszych czasów jest brak pragnienia i woli

obalenia wszelkiego rodzaju niewolnictwa.

Wschodząca generacja, młodzi chłopcy i młode

dziewczyny w wielu krajach rozwiniętych i krajach

Trzeciego Świata mają świadomość, że przemiana

świata, jego mitów i złudzeń, jest projektem dają-

cym się zrealizować. Pewne Organizacje Pozarzą-

dowe powstały, by chronić środowisko materialne i

bronić praw ludzi uciśnionych.

Światło tego świata, Kościół, aby odgrywać

swoją proroczą rolę, powinien konkretnie za­

angażować się w tę walkę, której celem jest od­

nalezienie prawdy.

Specjaliści wiedzą od lat, że większość dłu 

Książka ukazała się w polskim przekładzie w Wydaw­

nictwie Studio EMKA, Warszawa 2006 r. Fragment książki

Perkinsa w tłumaczeniu redakcyjnym zamieściliśmy w MI-

CHAELU w numerze 31, marzec-kwiecień 2005, pt. „Wy-

znania płatnego ekonomicznego mordercy”.

gów została skutecznie spłacona. Całkowite

ich anulowanie byłoby nie tyle aktem miłosier­

dzia, co sprawiedliwości. Toteż obecny Synod

powinien skierować uwagę na problem anulo­

wania długów, które ciążą zbyt mocno na spo­

łeczeństwie.

Aby nie było to tylko sentymentalnąmrzonką, pro-

ponuję, żeby została utworzona międzynarodowa

komisja skupiająca najwyższej klasy ekspertów fi-

nansowych, księży, mężczyzn i kobiety z Północy

i Południa do wspólnej pracy nad tym problemem.

Komisji tej będą powierzone trzy misje:

1. przestudiować wykonalność poszczególnych

operacji ze względu na różnorodność sytuacji,

2. przedsięwziąć wszystkie środki do dyspozycji,

aby znów nie popaść w tę samą sytuację,

3. czuwać nad przejrzystością użycia zaosz­

czędzonych pieniędzy, aby efektywnie służyły

wszystkim elementom całej piramidy społecznej

– wsi i miastu. Uważać, aby ta soczysta manna stu­

lecia nie wpadła w te same lokalne i cudzoziemskie

ręce”.

Bernard Kardynał Agré

Jesteśmy pewni, że kardynał Agré i trzej inni

arcybiskupi, którzy uczestniczyli w naszym Kon­

gresie i byli także obecni na Synodzie, opowiadali

jego współuczestnikom o propozycjach finanso­

wych zalecanych przez nasz ruch, ponieważ

znajdują one odbicie w końcowych propozycjach

przedstawionych przez afrykańskich biskupów na

zakończenie Synodu. 57 propozycji zostało przed­

łożonych przez biskupów afrykańskich Papieżowi,

który później wyda opartą na nich adhortację apo­

stolską. Oto fragmenty propozycji 17 i 18, które

szczególnie odnoszą się do nas.

Propozycja 17: Sprawiedliwość

społeczna i wykorzenienie ubóstwa

Ojcow e Synodaln apelują o ekonom ę,

która pozostaje w służb e b ednych ostro po­

tęp ają niespraw edl wy porządek ekonom czny,

który doprowadza do utrwalan a ubóstwa.

Dlatego proponujemy, żeby:

1. Kośc ół – Rodz na Boża w Afryce, powró­

c ł do służby ubog m, s erotom osobom znajdu­

jącym s ę na marg nes e poprzez naśladowan e

życ a z wczesnych czasów Kośc oła;

2. tak jak w przypadku wczesnego Kośc oła,

Kośc ół w Afryce na jej wyspach rozw nął we­

wnętrzny system trosk o ch potrzeby…

3. przywódcy podejmowal odpow edn e

krok (dostęp do z em , dostęp do wody, nfra­

struktura td.), by zaradz ć ubóstwu rozw nąć

pol tykę zapewn en a samowystarczalnośc w

produkcj żywnośc programach edukacyjnych,

które są nastaw one na produkcję;

4. pop erane było dalsze anulowan e długów opar­

te na korzystnych warunkach oraz eliminacja praktyki

lichwy;

5. rządy afrykańsk e były bardz ej rozważne w po­

zysk wan u subwencj pożyczek, tak by n e wc ągały

swo ch obywatel w dalszy dług…

Propozycja 18: Nauka społeczna Kościoła

Ojcow e Synodaln uznając użyteczność „Kom­

pend um nauk społecznej Kośc oła” w zadan u ewange­

l zacj na kontynenc e jego wyspach, proponują, żeby

każda Krajowa Reg onalna Konferencja Ep skopalna:

skorygowała wszystk e mater ały katechetyczne

na każdym poz om e (dz ec , młodz eż, młode małżeń­

stwa, rodz ny) tak, by włączały one elementy nauk

społecznej Kośc oła przetłumaczyła „Kompend um” na

język lokalne;

wymagała, by nauka społeczna Kośc oła była

obow ązkowa we wszystk ch programach sem nar ów

stn ejących programach formacyjnych dla ks ęży oraz

zakonn ków zakonn c, a także w formacj dz ałalnośc

św eck ch w służb e Kośc ołow społeczeństwu;

gromadz ła w zb orach, tam gdz e jeszcze one n e

stn eją, przekazy l sty pastersk e ze swojego własne­

go nauczan a społecznego;

ustanow ła zespół badaczy do opracowan a pro­

gramu nauczan a przekazywan a wartośc społecz­

nych chrześc jańsk ch aby tak opracowany program

był nauczany od poz omu podstawowego do un wersy­

teckiego; oraz

uczyn ła Ewangel ę afrykańsk e wartośc sol dar­

nośc , wspan ałomyślnośc dobra wspólnego zarówno

znane jak kochane.

Propozycje Synodu: położyć kres

skandalowi ubóstwa w Afryce

Podczas gdy ludzie na Zachodzie umierają z przejedzenia,

tysiące dzieci w Afryce umiera z głodu

Bernard Kardynał Agré

Czy Kredyt Społeczny może zostać wprowadzony

w krajach rozwijających się?

Stan ekonomiczny krajów rozwijających się po-

kazuje rozd więk między rzeczywistością i dziedziną

finansową oraz niczym nieusprawiedliwione podda-

wanie rzeczywistości finansom w bardzo oczywisty

sposób.

Ale to nie oznacza, że zasady Kredytu Spo­

łecznego byłyby nieodpowiednie dla krajów rozwi­

jających się. Także i w tych krajach organizm

ekonomiczny powinien uczynić finanse odbiciem

rzeczywistości. Tam problemy produkcji wciąż ist-

nieją w silnym stopniu. Obecna zdolność produkcyj-

na krajów rozwijających się jest ciągle słaba. Ich fi­

nanse powinny być dokładnym odbiciem tego stanu.

Niczemu nie służy emisja siły nabywczej, kiedy nie

ma produktów, które jej odpowiadają.

Kraje te posiadają bogactwa materialne, ale nie

mają koniecznych środków w postaci narzędzi, ma-

szyn czy kompetencji, żeby można było uzyskiwać

z nich dochód. Mogą one otrzymać to, czego po-

trzebują w zamian za pomoc zagraniczną. Będą po-

trzebowały na przykład środków finansowych z za-

granicy, które pomogą im wytworzyć narzędzia, do

produkcji których same środków nie posiadają. Lecz

pomoc ta, by była faktycznie użyteczna, nie powin-

na stać się dla ich ekonomii ciężarem długów i za-

mienić te kraje w kolonie ekonomiczne konsorcjów

finansowych czy przemysłowych krajów bogatych.

Obecne metody tych, którzy posiadają kontrolę

kredytu nie zezwalają na taką bezpłatną pomoc. Ani

nie zezwalają na nią wielkie kraje eksportujące, któ-

re oskarżają bezstronnych konkurentów o szkodze-

nie międzynarodowym rynkom. Ale kraje rozwinięte

z systemem finansowym Kredytu Społecznego mo-

głyby uciec od tych egoistycznych względów. I jeśli

rząd kraju Kredytu Społecznego pozostawałby obo-

jętny na los krajów biedniejszych, obywatele tego

kraju, którzy są całkowicie lub częściowo uwolnie-

ni od swoich materialnych trosk, tak długo jak po-

siadają ducha braterstwa Ewangelii, bez wątpienia

uczyniliby obowiązkiem pomoc w uwolnieniu swoich

braci, którzy znajdują się w mniej sprzyjających wa-

runkach. Mogliby to zrobić w bardzo zróżnicowany

sposób, czy to przez uzyskanie dóbr konsumpcyj-

nych dla ich naglących i najpilniejszych potrzeb, czy

też przez pomoc w wyposażeniu ich, jako wynagro­

dzenie za ich lokalne zasoby naturalne.

Louis Even