Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 16 Next Page
Page Background

MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada •

Tel.: (450) 469-2209

Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Komuny Paryskiej 45/3A, 50-452 Wrocław, Polska •

Tel.: (071) 343-6750

www.michael.org.pl

sierpień-wrzesień 2007

Aż do naszych dni Papieże stale troszczyli się o

to, aby Kościół zapewnił Bożemu Majestatowi godny

kult, „na cześć i chwałę Jego imienia” oraz „na poży­

tek całego Kościoła Świętego”.

Od niepamiętnych czasów, jak też na przyszłość,

należy zachować zasadę, zgodnie z którą „każdy

Kościół partykularny winien się zgadzać z Kościołem

powszechnym nie tylko w dziedzinie nauki wiary i

znaków sakramentalnych, lecz także w odniesieniu

do powszechnie przyjętych zwyczajów sięgających

apostolskiej i nieprzerwanej tradycji. Zwyczaje te win­

ny być zachowywane nie tylko dla uniknięcia błędów,

lecz także w celu przekazywania nienaruszonej wiary,

ponieważ norma modlitwy Kościoła odpowiada nor­

mie jego wiary” [1].

Wśród Papieży, którzy wykazali się taką należną

troską wyróżnia się imię św. Grzegorza Wielkiego,

który zabiegał o to, aby nowym narodom Europy prze­

kazana została zarówno wiara katolicka, jak i skar­

by kultu i kultury, zgromadzone przez Rzymian we

wcześniejszych stuleciach. Nakazał on, aby została

zdefiniowana i zachowana forma świętej Liturgii, doty­

czącej tak Ofiary Mszy, jak i Służby Bożej, w sposób,

w jaki sprawowano ją w Rzymie. Z najwyższą troską,

dzięki wsparciu mnichów i mniszek, którzy działając

zgodnie z regułą św. Benedykta, a więc wraz z gło­

szeniem Ewangelii, ukazywali swym życiem zbawien­

ną maksymę Reguły: „Nic nie może być ważniejsze

od Służby Bożej” (rozdz. 43). W ten sposób święta

Liturgia, sprawowana zgodnie z rzymskim rytem

wzbogaciła nie tylko wiarę i pobożność, ale również

kulturę licznych narodów. Wiadomo bowiem, że ła­

cińska liturgia Kościoła w jej rozmaitych formach,

w każdym wieku ery chrześcijańskiej pobudziła w

życiu duchowym licznych Świętych i umocniła wiele

ludów w cnocie uwielbienia Boga oraz zapłodniła

ich pobożność.

Wielu Rzymskich Papieży w ciągu wieków wy­

kazało szczególną troskę o to, aby święta Liturgia spełniała w sposób skutecz­

niejszy to zadanie: wyróżnia się spośród nich św. Pius V, który wspierając się

na wielkiej pasterskiej gorliwości, po wezwaniu ze strony Soboru Trydenckiego

odnowił cały kult Kościoła, zadbał o wydanie ksiąg liturgicznych, poprawionych

i „odnowionych zgodnie z zaleceniem Ojców” i oddał je do użytku Kościołowi

łacińskiemu.

Wśród ksiąg liturgicznych Rytu rzymskiego wyróżnia się Mszał Rzymski,

który rozwinął się w Rzymie i z upływem wieków powoli nabierał kształtów,

które mają wiele podobieństwa z tą formą, która obowiązywała w najnowszych

czasach.

„Ten sam cel przyświecał w ciągu następnych wieków Biskupom Rzymu,

którzy troszczyli się o odnowę lub dokładnie ustalali kształt obrzędów i ksiąg

liturgicznych, a później, od początku naszego stulecia, podejmowali zadanie

bardziej generalnej reformy” [2]. Tak postąpili nasi Poprzednicy Klemens VIII,

Urban VIII, św. Pius X [3], Benedykt XV, Pius XII i bł. Jan XXIII.

W czasach nam bliższych Sobór Watykański II wyraził pragnienie, aby na­

leżny szacunek dla kultu Bożego został raz jeszcze odnowiony i przystosowany

do potrzeb naszych czasów. Powodowany tym pragnieniem nasz Poprzednik

Paweł VI w 1970 roku przyjął dla Kościoła łacińskiego księgi liturgiczne, zre­

formowane i częściowo odnowione. Przetłumaczone na różne języki świata

zostały one życzliwie przyjęte przez Biskupów, kapłanów i wiernych. Jan Paweł

II dokonał rewizji trzeciej oficjalnej edycji Mszału Rzymskiego. W ten sposób

postępowali Rzymscy Papieże, aby “ta, rzec można, liturgiczna budowla... na

nowo ukazała się w splendorze swojej godności i harmonii” [4].

Jednakże w niektórych regionach niemała liczba wiernych przywiązała się i

nie przestaje się przywiązywać z wielką miłością do poprzednich form liturgicz­

nych, którymi w tak głęboki sposób przesiąkły ich kultura i duch, iż Papież Jan

Paweł II, powodowany troską pasterską o tych wiernych w roku 1988 na mocy

specjalnego indultu „Quattuor abhinc annos”, wydanego przez Kongregację

Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, udzielił możliwości korzystania z

Mszału Rzymskiego, wydanego przez bł. Jana XXIII w 1962 roku; w roku 1988

zaś ponownie Jan Paweł II w Liście Apostolskim „Ecclesia Dei”, ogłoszonym w

formie Motu proprio, wezwał Biskupów do szerokiego i hojnego korzystania z

tej możliwości na rzecz wszystkich wiernych, którzy o to poproszą.

Na skutek usilnych próśb tych wiernych, długo rozważanych już przez na­

szego Poprzednika Jana Pawła II, i po wysłuchaniu przez nas samych Ojców

Kardynałów podczas Konsystorza, który odbył się 22 marca 2006 roku, po głę­

bokim namyśle nad każdym aspektem tej kwestii, po wezwaniu Ducha Świę­

tego i licząc na Bożą pomoc, w niniejszym Liście Apostolskim postanawiamy,

co następuje:

Art. 1. Mszał Rzymski, promulgowany przez Pawła VI, jest zwyczajnym

wyrazem „lex orandi” („prawa modlitwy”) Kościoła katolickiego obrządku ła­

cińskiego. Jednakże Mszał Rzymski, promulgowany przez św. Piusa V i po­

nownie wydany przez bł. Jana XXIII winien być uważany za nadzwyczajny

wyraz tego samego „lex orandi” i musi być otaczany należnym szacunkiem

ze względu na swój czcigodny i prastary zwyczaj. Oba te wyrazy „lex orandi”

Kościoła żadną miarą nie doprowadzą do podziału w „lex credendi” („prawie

wiary”) Kościoła: są bowiem dwoma praktykami jedynego rytu rzymskiego.

Dlatego dopuszczalne jest sprawowanie Ofiary Mszy według oficjalnego

wydania Mszału Rzymskiego, promulgowanego przez bł. Jana XXIII w 1962

roku i nigdy nie zniesionego, jako nadzwyczajnej formy Liturgii Kościoła. Wa­

runki korzystania z tego Mszału, ustalone w dokumentach wcześniejszych niż

„Quattuor abhinc annos” i „Ecclesia Dei”, zostają zmienione jak następuje:

Art. 2. W Mszy sprawowanej bez ludu każdy kapłan katolicki obrządku

łacińskiego, tak diecezjalny, jak i zakonny, może korzystać z Mszału Rzym­

skiego, wydanego przez błogosławionego Papieża Jana XXIII w 1962 roku lub

z Mszału Rzymskiego, promulgowanego przez Pa­

pieża Pawła VI w 1970 roku, a to jakiegokolwiek dnia,

wyjąwszy Triduum Święte. Do takiej celebry według

jednego lub drugiego Mszału kapłan nie potrzebuje

żadnego zezwolenia ani Stolicy Apostolskiej, ani swe­

go Ordynariusza.

Art. 3. Wspólnoty instytutów życia konsekrowa­

nego i stowarzyszeń życia apostolskiego na prawie

zarówno papieskim, jak i diecezjalnym, które w ce­

lebracji klasztornej bądź „wspólnotowej” we własnym

oratorium chcą celebrować Mszę św. według wydania

Mszału Rzymskiego, promulgowanego w 1962 roku,

mogą to uczynić. Jeżeli pojedyncza wspólnota bądź

cały instytut czy stowarzyszenie chcą takich celebra­

cji często lub zazwyczaj czy stale, muszą o tym za­

decydować wyżsi przełożeni zgodnie z prawem oraz

zgodnie z prawami i partykularnymi statutami.

Art. 4. Na celebracje Mszy św., o których mowa

wyżej w art. 2, mogą zostać dopuszczeni - z zacho­

waniem przepisów prawa - którzy poproszą o to z

własnej nieprzymuszonej woli.

Art. 5. § 1. W parafiach, w których istnieje stała

grupa wiernych, przywiązanych do wcześniejszej tra­

dycji liturgicznej, proboszcz powinien chętnie przy­

stać na ich prośby o celebrację Mszy św. według rytu

Mszału Rzymskiego wydanego w 1962 roku. Niech

zadba o to, by dobro tych wiernych harmonizowało

ze zwykłym duszpasterstwem parafii, pod kierunkiem

Biskupa zgodnie z kanonem 392, unikając niezgody i

sprzyjając jedności całego Kościoła.

§ 2. Celebracja według Mszału bł. Jana XXIII

może mieć miejsce w dni powszednie; także w nie­

dziele i święta można odprawić jedną celebrację

tego rodzaju.

§ 3. Wiernym i kapłanom, którzy o to poproszą,

proboszcz niech zezwoli na celebrację w tej formie

także w sytuacjach szczególnych, jak małżeństwo,

pochówek czy celebracje okazjonalne, na przykład pielgrzymki.

§ 4. Kapłani, którzy posługują się Mszałem bł. Jana XXIII muszą to umieć i

nie mogą mieć prawnej przeszkody.

§ 5. W kościołach nie parafialnych ani klasztornych do rektora kościoła na­

leży wydanie zezwolenia, o którym wyżej.

Art. 6. W czasie Mszy sprawowanych z ludem według Mszału bł. Jana XXIII,

czytania mogą być głoszone w rodzimym języku, wykorzystując edycje uznane

przez Stolicę Apostolską.

Art. 7. Jeśli grupa wiernych, o których mowa w art. 5 § 1 nie otrzymała od

proboszcza zadowalającej odpowiedzi na swoje prośby, niech o tym powia­

domi Biskupa diecezjalnego. Biskup jest gorąco proszony, by zadośćuczynił

ich pragnieniu. Jeżeli nie może on załatwić takiej celebracji, powiadomiona być

o tym musi Papieska Komisja „Ecclesia Dei”.

Art. 8. Biskup, który pragnie odpowiedzieć na tego rodzaju prośby wiernych

świeckich, ale z różnych powodów nie może tego uczynić, może przedstawić

tę sprawę komisji „Ecclesia Dei”, prosząc o radę i pomoc.

Art. 9 § 1. Proboszcz, po uważnym rozważeniu, może też wydać zgodę na

posłużenie się starszym rytuałem w sprawowaniu sakramentów Chrztu, Mał­

żeństwa, Pokuty i Namaszczenia chorych, jeśli dyktuje to dobro dusz.

§ 2. Ordynariusz otrzymuje możliwość celebracji sakramentu Bierzmowania

posługując się poprzednim dawnym Pontificale Romano, jeśli dyktuje to dobro

dusz.

§ 3. Duchownym ustanowionym „in sacris” wolno korzystać z Brewiarza

Rzymskiego, promulgowanego przez bł. Jana XXIII w 1962 roku.

Art. 10. Ordynariusz miejsca, jeśli uzna za stosowne, może erygować pa­

rafię personalną zgodnie z kanonem 518 dla celebracji według formy rytu

rzymskiego, bądź mianować kapelana, przestrzegając przepisów prawa.

Art. 11. Papieska Komisja „Ecclesia Dei”, powołana przez Jana Pawła II w

roku 1988 [5], nie przestaje pełnić swego zadania.

Komisja ta będzie mieć taką formę, zadania i przepisy, jakie zechce przy­

znać jej Rzymski Papież.

Art. 12. Ta sama Komisja, obok kompetencji, jakie już posiada, sprawować

będzie władzę Stolicy Apostolskiej, czuwając nad przestrzeganiem i wprowa­

dzaniem w życie tych rozporządzeń.

Nakazujemy, aby wszystko to, co przez Nas zostało postanowione w tym

Liście Apostolskim wydanym w formie Motu proprio, uznane zostało za „po­

stanowione i zarządzone” i było przestrzegane od dnia 14 września bieżącego

roku, uroczystość Podniesienia Krzyża Świętego, mimo tego wszystkiego, co

mogłoby być temu przeciwne.

Dany w Rzymie, u Świętego Piotra, dnia 7 lipca 2007, w trzecim roku na­

szego Pontyfikatu.

Benedykt XVI

Przypisy:

[1] Ordinamento generale del Messale Romano, 3a ed., 2002, n. 397.

[2] Jan Paweł II, Lett. ap. Vicesimus quintus annus, 4 dicembre 1988, 3: AAS 81 (1989), 899.

[3] Ibid.

[4] S. Pius X, Lett. ap. Motu propio data, Abhinc duos annos, 23 ottobre 1913: AAS 5 (1913),

449-450; cfr Jan Paweł II, lett. ap. Vicesimus quintus annus, n. 3: AAS 81 (1989), 899.

[5] Cfr Jan Paweł II, Lett. ap. Motu proprio data Ecclesia Dei, 2 luglio 1988, 6: AAS 80 (1988),

1498.

SUMMORUM

PONTIFICUM

List Apostolski Motu proprio

Benedykta XVI