Page 13 - Michael 2021 sierpien
P. 13

Beatyfikacja Kardynała Stefana Wyszyńskiego 12 września 2021 r.

        was  pokrzepię  (Mt  11,  28).  Chciej-  bocie – dostał zapłatę za cały dzień,   Świętej Rodziny; gdzie byli pasterze
        cie zrozumieć nowe królestwo, które   aby i on miał z czego wyżyć. Pozo-  i królowie. Katolicka nauka społecz-
        przychodzi:  królestwo  prawdy  i  ży-  stali szemrali: Ci ostatni jedną godzi-  na jest więc bardzo dawna. Jeszcze
        cia, królestwo łaski i świętości, kró-  nę pracowali, a zrównałeś ich z nami,   nikt nie sformułował jej zasad, a już
        lestwo sprawiedliwości, miłości i po-  którzy znosiliśmy ciężar dnia i spie-  Opatrzność  i  mądrość  Boża,  która
        koju.                              koty.  Gospodarz  winnicy  odpowie-  ma myśli pokoju, a nie zawstydzenia
            Gdy  uważnie  wczytujemy  się   dział jednemu z nich: Przyjacielu, nie   i udręki, „przemyśliwała” nad wyzwo-
        karty  Ksiąg  świętych,  nie  tylko  No-  czynię ci krzywdy: czy nie o denara   leniem rodziny ludzkiej.
        wego, ale i Starego Przymierza, wi-  umówiłeś się ze mną? Weź, co twoje,   Mijają wieki, zmieniają się ustro-
        dzimy,  jak  powoli,  przez  wieki  cale   i odejdź. Chcę też i temu ostatniemu   je  i  systemy  gospodarcze,  upadają
        rozwijała  się  myśl  chrześcijańsko-  dać tak samo, jak tobie […] Czy na   różne  teorie  i  szkoły  ekonomiczne,
        -społeczna.  Badając  dokładnie  Ko-  to złym okiem patrzysz, że ja jestem   powstają nowe. Wszystko się zmie-
        deks Mojżesza, możemy znaleźć w    dobry? (Mt 20, 13-15).             nia,  ale  Chrystus  pozostaje  i  nadal
        nim zaczątki wszystkich niemal ele-    W ewangelicznej przypowieści o   woła: Pójdźcie do Mnie wszyscy, któ-
        mentów,  którymi  później  posłużyła   pracownikach w winnicy widzimy pro-  rzy  pracujecie.  Właśnie  wy,  którzy
        się  ożywiona  przez  Ewangelię  ka-  blemy sprawiedliwej, słusznej płacy i   pracujecie! Ja was ochłodzę i przy-
        tolicka myśl społeczna. Co więcej –   zapłaty rodzinnej oraz problem prze-  niosę wam ulgę. (…)
        z ksiąg tych czerpali wszyscy usta-  zwyciężania  bezrobocia.  Encyklika   Wołamy  więc  dziś,  gdy  kończy-
        wodawcy,  pracujący  nad  kodeksem   Quadragesimo  anno, wydana  przed   my  rozważania  nad  społeczną  en-
        pracy,  nad ustawodawstwem  spo-   40 laty, przypomniała, że trzeba two-  cykliką  Rerum  novarum,  do  Króla
        łecznym  lub  inaczej  mówiąc  –  nad   rzyć nowe możliwości pracy w duchu   prawdy i życia, świętości, sprawiedli-
        ustawodawstwem pracy.              wielkoduszności, aby nie było bezro-  wości, miłości i pokoju. I prośmy, aby
            Niezwykle  humanitarne,  nawet   botnych,  o  których  mówił  już  Chry-  na całym świecie zapanowało Jego
        dla  zwierząt,  były  postanowienia   stus w swojej przypowieści: Gdy go-  królestwo.
        prawa  Mojżeszowego,  na  przykład:   spodarz dostrzegł stojących na rynku    Kard. Stefan Wyszyński
        Nie zawiążesz pyska wołowi młócą-  robotników, zapytał: Czemu tu stoicie   Fragmenty homilii na zakończe-
        cemu (Pwt 25, 4). Przepisy Starego   cały dzień bezczynnie? – Bo nikt nas   nie Dni Społecznych w Poznaniu 21
        Testamentu brały w opiekę ubogich,   nie najął… – Idźcie i wy do winnicy   XI 1971 r.
        wdowy i sieroty, a nawet przechod-  mojej (Mt 20, 6-7).
        niów,  którym  wolno  było  przecho-   Kościół  od  wieków  domaga  się
        dząc przez winnicę czy ogrody sko-  realizacji zasady, aby zapłata za pra-
        rzystać z owoców. Były to – mówiąc   cę była zapłatą rodzinną, to znaczy –
        dzisiejszym językiem – pewnego ro-  wystarczającą nie tylko na odnowie-
        dzaju „ubezpieczenia społeczne”, re-  nie  sil  robotnika,  zużytych  podczas   Nauka to
        alizowane według ówczesnych zwy-   pracy, ale na utrzymanie jego żony,
        czajów.                            dzieci i całej rodziny.              wielka Pani
            Chrystus,  który  przyszedł  na    Ewangelia jest bardzo Boża i bar-  i trzeba jej
        świat nie po to, aby Mu służono, ale   dzo  ludzka.  Chrystus  nie  przyszedł   służyć na
        by służyć, i duszę Swoją dać za bra-  na świat, aby ogłosić kodeks pracy,
        ci, umiał porozumiewać się z ludem,   aby  wypłacać  sprawiedliwą  zapła-  kolanach,
        z  pasterzami, rolnikami, rybakami i   tę,  organizować  warsztaty,  walczyć
        rzemieślnikami.  Przemawiał  ich  ję-  o bezpieczeństwo pracy, o ubezpie-  cierpliwie
        zykiem. Ewangelia jest napisana ję-  czenia  społeczne,  o  należyty  odpo-  i całym życiem!
        zykiem ludu. Wzory, które Chrystus   czynek  gwarantujący  odzyskanie
        czerpał  dla  wyjaśnienia  charakte-  utraconych  sił  i  odnowę  psychiczną   Łatwizna, uła-
        ru swojego królestwa, były wzięte z   człowieka znużonego pracą. Jednak
        codziennego  życia,  aby  były  zrozu-  nauka  Chrystusa,  zawarta  w  Ewan-  twienie, protek-
        miałe dla wszystkich. I dlatego zwy-  gelii  jest  ożywczym  balsamem  dla   cja, poparcie,
        kły łotr na krzyżu lepiej aniżeli Piłat i   umęczonych ludzi. Łagodzi twardość
        najwyższa rada kapłanów zrozumiał,   ich  życia.  W  piekielny  kołowrót  roz-  przejście przez
        że królestwo Chrystusowe, choć nie   pędzonych maszyn i turbin, w śpiew
        jest z tego świata, interesuje się tym   pasów  transmisyjnych,  w  gorączko-  „ucho igiel-
        światem i pomaga mu.               wy  pośpiech  produkcji  wprowadza   ne”, niech będą
            Chrystus  w  swoim  nauczaniu   miłość, pokój i ład.                Wam obce.
        nie  pominął  problemu  pracy.  Rozu-  Można powiedzieć, ze encyklika
        miał  potrzeby  człowieka  pracujące-  Rerum  novarum  urodziła  się  nie  ja-
        go. W przypowieści o robotnikach w   ko owoc pracy Unii Fryburskiej, nie w   Kardynał Stefan Wyszyński
        winnicy dał przykład sprawiedliwości   roku 1891, ale razem z Dzieciątkiem
        społecznej. Wszyscy otrzymali rów-  Bożym  –  w  stajence  betlejemskiej,
        ną zapłatę. Nawet ten, który praco-  gdzie  spotkali  się  ludzie  i  bydlęta;
        wał tylko jedną godzinę, bo nikt go   gdzie była Niepokalana Matka Boga-
        nie najął – już wtedy istniało bezro-  -Człowieka  i  cieśla  Józef  –  opiekun


        www.czasopismomichael.pl                                                            sierpień-wrzesień 2021  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18