Page 9 - Michael 2021 sierpien
P. 9

130 rocznica encykliki

        Rerum novarum (1891-2021)




         Pragnienie nowych czasów,                                                       Papież Leon XIII


         nowych spraw i rzeczy





             W 80 rocznicę encykliki „Rerum novarum”                                aby pracował więcej, jeżeli je-
                               Wrocław 11 V 1971                                    go wytrzymałość psychiczna i
                                                                                    fizyczna nie pozwoli mu praco-
                                                                                    wać lepiej?
                        Homilia kard. Stefana Wyszyńskiego                             Pius  XII  w  jednej  z  ency-
                                                                                    klik mówi, że człowiek nie mo-
                 tajemy dziś tutaj, we wspaniałej bazylice, która jest owocem ludzkiej pra-  że  wyjść  gorszy  z  warsztatu
                 cy i wiary, aby podziękować za jeszcze jedno światło, jeszcze jedną iskrę,  pracy, gdy z jego rąk materia
           Sjaka poszła w świat na skutek potężnego uderzenia Bożego serca. Dzię-   wychodzi  uszlachetniona.  Fa-
        kujemy za encyklikę Rerum novarum, jak również za związane z nią encykliki Qu-  bryka nie jest po to tylko, aby
        adragesimo anno i Quinquagesimo anno. Dziękujemy też za encykliki Jana XXIII  przepracowywać  i  udoskona-
        – Mater et magistra i Pacem in terris – oraz za encyklikę Pawłową De progressione  lać materię, ale po to również,
        populorum promovenda. Oto iskry, które pod uderzeniem żywej wiary w Ewange-  aby człowiek przez pracę sta-
        lię nieustannie rozpalają się i zadziwiają nas swym światłem aż do czasów dzisiej-  wał  się  lepszy,  szlachetniej-
        szych. (…)                                                                  szy,  bardziej  rozumny,  wolny
            Dzisiaj, gdy Kościół wrocławski postanawia uczcić pamięć 80-tej rocznicy en-  wewnętrznie,  świadomy  swej
        cykliki Leona XIII zaczynającej się od słów: Rerum novarum cupiditas, czyli Pra-  godności i wzniosłego posłan-
        gnienie nowych czasów, nowych spraw i rzeczy – encykliki poświęconej bytowa-  nictwa.
        niu pracowników, najwspanialszym interpretatorem może być święty Jakub Apostoł.   Chrześcijaństwo
        Właściwie zamiast przemówienia wystarczyłoby przeczytać jego List, aby poznać
        ducha, jakim w okresie dziejów rządzi się Kościół. List ten jest wykładnią Ewangelii   na tle przemian
        językiem Jakubowym, podobnie jak Rerum novarum jest wykładnią Ewangelii przez   ostatniego wieku
        Leona XIII.                                                                    (…)    Niektórzy   asce-
                 Współczesna wykładnia Ewangelii Chrystusowej                       ci  chrześcijańscy,  zwłaszcza
            Ewangelia i dzisiaj ma wiele do powiedzenia człowiekowi. Wczytując się w nią,  Franciszek, Antonin  z Floren-
        widzimy Chrystusa, uzdalniającego człowieka do życia i współżycia na każdym od-  cji, a dalej – posuwając się ku
        cinku, a więc także na odcinku społecznym i gospodarczym. Możemy powiedzieć,  naszym czasom – Jan Bosco,
        że Ewangelia jest kolebką, w której rodzi się wszystko, co jest użyteczne dla czło-  Józef Cattolengo, jak również
        wieka.  W  tej  kolebce,  wśród  ziaren  ewangelicznych,  został  wykołysany  również  założycielek  zakonów  opie-
        owoc czasów naszych, tak doniosły dla uładzenia życia i współżycia społeczno-  kuńczych  –  swoim  życiem,
        -gospodarczego, jakim jest kodeks pracy. Genetycznie kodeks pracy wiąże się z  przykładem  i  pracą  pouczają,
        Ewangelią. Żadnej z ustaw, składających się na kodeks pracy, żadnych rozporzą-  że chrześcijaństwo jest Ewan-
        dzeń z nim się wiążących nie zrozumiemy bez podkładu ducha Ewangelii. Dlate-  gelią  ubogich,  biednych,  za-
        go możemy powiedzieć, że Ewangelia Chrystusowa – a więc Chrystus – uzdalnia  pomnianych,  opuszczonych.
        też współczesnego człowieka do życia społeczno-gospodarczego. Chrześcijaństwo  Nie jest to nauka dobra dla ka-
        przemienia człowieka, a to jest istotne dla wszelkiej przemiany. Można bowiem do-  pitalistów.  Trudno  jest  boga-
        konać zmiany ustroju, ale jeżeli nowy ustrój będzie rządzony przez człowieka obcią-  czowi wejść do królestwa nie-
        żonego starymi grzechami, tak zwanymi kapitalistycznymi narowami i nałogami – to  bieskiego,  chociaż  wiemy,  że
        on rozwali nowy ustrój. (…)                                                 Chrystus  umarł  i  za  bogaczy,
            Już dawno skonała doktryna, która oddzielała ekonomię od etyki, sądząc że   za kapitalistów i bankierów, za
        życie moralne nie ma żadnego znaczenia dla życia gospodarczego. Oczywiście,   oszustów  i  wyzyskiwaczy,  za
        nie zastąpi ono trudu gospodarczego, ale o owocach pracy często rozstrzyga sama   demagogów społecznych i po-
        osobowość – „jakość” człowieka. Dlatego pod wpływem Ewangelii filozofia jakości   litycznych.
        zwycięża filozofię ilości. Kościół nie mówi: „więcej, więcej!”, Kościół mówi: „lepiej,   Chrześcijaństwo  ustana-
        lepiej!” – i to w każdej dziedzinie. Nie idzie o aktywizm, idzie o wartość czynu. Nie  wia  we  współczesnym  świe-
        idzie o sukcesy ilościowe. Nie idzie o to, aby sto szpilek powstało w sekundę. Idzie  cie nową ocenę wartości czło-
        o to, aby chociaż jedna z nich była do użycia, aby się do czegoś nadawała. Tak jest  wieka.  Kryteria  tej  oceny  są
        w  każdej  dziedzinie.  Cóż  z  tego,  gdy  człowiek  będzie  przynaglany  i  popędzany,  pozaekonomiczne.  Chrześci-  ►


        www.czasopismomichael.pl                                                            sierpień-wrzesień 2021  9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14