Dla Tryumfu Niepokalanej
Pilgrims of Saint Michael – Pielgrzymi św. Michała
1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada
Tel.: (450) 469-2209; (514) 856-5714; Fax: (450) 469-2601
Publications Mail Reg. No 40063742
Printed in Canada
Pismo Patriotów Katolickich
dla Królestwa Chrystusa i Maryi
w duszach rodzin i narodów
Dla sprawiedliwości społecznej
przez Ekonomię Kredytu Społecznego
w zgodzie z nauką Kościoła Katolickiego
i nie przez partie polityczne
Edycja Polska – Nr 55. Rok XII
styczeń-luty 2010
Prenumerata wysyłkowa
Tantum ergo Sacramentum
veneremur cernui: et anti-
quum documentum novo ce-
dat ritui: praestet fides sup-
plementum sensuum defectui.
Genitori, Genitoque laus et
iubilatio, salus, honor, vir-
tus quoque sit et benedictio:
procedenti ab utroque com-
par sit laudatio. Amen.
przed tak wielkim sakra-
mentem, upadajmy wszyscy
wraz. niech przed nowym
testamentem starych praw
ustapi czas. co dla zmyslw
niepojete, niech dopelni wia-
ra w nas. bogu ojcu i syno-
wi, hold po wszystkie niesmy
dni. niech podaje wiek wie-
kowi hymn tryumfu, dzieki,
czci. a rownemu im ducho-
wi niechaj wieczna chwa-
la brzmi. Amen.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
W numerze:
abp. Malcolm Ranjith
Komunia św. na kolanach i bezpośrednio do ust
•
ks. Robert J. Fox
Jak przyjmować
Eucharystię
•
Ron Tesoriero
Serce w Hostii - świadectwo
•
Benedykt XVI
Kapłan w świecie cyfrowym
•
Benedykt XVI
Ziemia
jako dar Boga dla wszystkich
•
Louis Even
Gdy ludzie budują, popadają w długi
•
Stanisław Krajski
Masoneria i kryzys
•
Henryk Wesołowski
Kiedy leczenie jest gorsze niż choroba
•
ks. Jerzy Nemo
Idę do domu Ojca
•
Włodzimierz Bojarski
Krach
światowego systemu finansowego i kryzys
•
Pielgrzymi św. Michała
Zaproszenie na Jerycho Różańcowe
•
(ciąg dalszy na str. 2)
O przyjmowaniu Komunii świętej
– Dominus est
W 2008 r. w watykańskim wydawnictwie Libreria
Editrice Vaticana ukazała się książka biskupa Atha-
nasiusa Schneidera z Karagandy pt
.
„Dominus est.
Refleksje Biskupa z Azji Środkowej o Komunii świę-
tej”. Książka ta została także opublikowana w języku
polskim przez Wydawnictwo Sióstr Loretanek w War-
szawie. Przedstawiamy fragmenty rozważań Bisku-
pa dotyczących Eucharystii i sposobu przyjmowania
Komunii świętej w Kościele katolickim.
Bp Athanasius Schneider
Przyjmowanie Komunii św. pod koniec
starożytności
Autentyczny duch eucharystycznej pobożności
Ojców Kościoła rozwijał się w sposób bardzo har
monijny szczególnie pod koniec starożytności w ca
łymówczesnymKościele (naWschodzie i Zachodzie).
Pełny jego wyraz ujawniał się w konkretnych gestach
i postawach. Komunia święta była przyjmowana do
ust po uprzednim ukorzeniu się (na Wschodzie) lub
po uklęknięciu (na Zachodzie). W takim kontekście
pouczające jest porównanie z rozwojem obrzędu Ko
munii we wspólnotach protestanckich.
Komunia św. u protestantów
W pierwszych wspólnotach luterańskich przyj
mowano Komunię do ust, co czyniono na kolanach,
ponieważ Luter nie negował rzeczywistej obecności
Jezusa. Natomiast Zwingli, Kalwin i ich następcy,
którzy negowali tę obecność, już w XVI wieku wpro
wadzili przyjmowanie Komunii na rękę i na stojąco:
Stanie na nogach i posuwanie się do przodu celem przy
jęcia Komunii było czymś zupełnie normalnym.
1
Podobna praktyka była stosowana także we
wspólnotach Kalwina w Genewie:
Rzeczą normalną było przesuwanie się do przodu i po
stawa stojąca podczas przyjmowania Komunii. Wierni
stali przed ołtarzem i przyjmowali eucharystyczne po
staci do własnych rąk.
2
Niektóre synody Kościoła kalwińskiego wHolandii,
odbywające się w XVI i XVII wieku, wprowadziły za
kaz przyjmowania Komunii w postawie klęczącej:
Wcześniej w czasie modlitwy i przyjmowania Komunii
wierni klęczeli, jednak liczne synody zabroniły takiej
praktyki, aby wykluczyć możliwość oddawania czci
chlebowi.
3
Jezus Chrystus rzeczywiście obecny
w Najświętszej Eucharystii
Jeżeli każda liturgiczna celebracja jest czynno
ścią w najwyższym stopniu świętą (por. Konstytucja
Sacrosanctum Concilium
o liturgii świętej, 7), to tym