Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 16 Next Page
Page Background

styczeń-luty 2010

Dwumiesięcznik MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

redakcja@michael.org.pl

Kapłan w świecie

cyfrowym

Papież Benedykt XVI ogłosił 24 stycznia

2010 r. w święto św. Franciszka Salezego – pa-

trona dziennikarzy i mediów – orędzie na 44.

Światowy Dzień Środków Społecznego Prze-

kazu. W tym roku będzie on obchodzony pod

hasłem „Kapłan i duszpasterstwo w świecie cy-

frowym: nowe media w służbie Słowa”. Papież

mówi w nim o wykorzystaniu nowych zdobyczy

technologii, zwłaszcza mediów cyfrowych, takich

jak Internet, do głoszenia Słowa Bożego przez

kapłanów i osoby konsekrowane. Poniżej przed-

stawiamy fragmenty tego dokumentu.

Pierwszorzędnym zadaniem kapłana jest

głoszenie Chrystusa, Słowa Boga, który stał

się ciałem i przekazywanie wielorakiej łaski

Bożej, niosącej zbawienie przez Sakramenty.

Aby udzielić właściwych odpowiedzi na te pytania

w ramach wielkich przemian kulturowych, szczegól­

nie odczuwalnych w świecie młodzieżowym, drogi

komunikowania się, otwarte przez zdobycze techno­

logii, są już niezbędnym narzędziem. Albowiem świat

cyfrowy, oddając do dyspozycji środki, umożliwiają­

ce niemal nieskończoną zdolność wyrazu, otwiera

wielkie perspektywy i aktualizacje dla Pawłowego

wezwania: „Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii!”

(1 Kor 9, 16). Toteż wraz z ich rozpowszechnieniem

odpowiedzialność za głoszenie nie tylko wzrasta,

ale staje się coraz pilniejsza i wymaga bardziej uza­

sadnionego i skuteczniejszego zaangażowania. W

związku z tym kapłan znajduje się niejako na począt­

ku „nowej historii”, ponieważ im bardziej nowoczes­

ne technologie tworzyć będą coraz intensywniejsze

związki, a świat cyfrowy poszerzy swoje granice, tym

bardziej kapłan będzie powołany do osobistego zaję­

cia się nim duszpastersko, pomnażając swe zaanga­

żowanie, aby zaprząc media na służbę Słowa.

Jednakże rozpowszechniona wielomedialność

i urozmaicona „klawiatura” tejże komunikacji mogą

pociągać za sobą niebezpieczeństwo użytku po­

dyktowanego głównie zwykłą potrzebą zaznaczenia

swej obecności i błędnego uważania sieci jedynie

jako przestrzeni, którą należy zająć. Tymczasem

od kapłanów wymaga się zdolności do obecności w

świecie cyfrowym przy stałej wierności orędziu ewan­

gelicznemu, aby odgrywali właściwą im rolę anima­

torów wspólnot, które wypowiadają się już coraz

częściej przez liczne „głosy” pochodzące ze świata

cyfrowego i aby głosili Ewangelię, wykorzystując,

obok tradycyjnych narzędzi, możliwości nowej ge­

neracji środków audiowizualnych (zdjęcia, wideo,

animacja, blog, strony web), które stanowią niezna­

ne dotychczas okazje do dialogu i środki użyteczne

także dla ewangelizacji i katechezy.

Za pośrednictwem nowoczesnych środków prze­

kazu kapłan będzie mógł ukazywać życie Kościoła

i pomagać ludziom dzisiejszym odkrywać oblicze

Chrystusa, łącząc właściwe i kompetentne korzysta­

nie z tych narzędzi, nabyte także w okresie formacji,

z solidnym przygotowaniem teologicznym i mocną

duchowością kapłańską, ożywianą przez ciągłą roz­

mowę z Panem.

Zadaniem tego, kto jako osoba konsekrowana

działa w mediach, jest torowanie drogi nowym spot­

kaniom, zapewniając zawsze wysoką jakość ludz­

kiego kontaktu oraz troskę o osoby i ich prawdziwe

potrzeby duchowe; dając ludziom, żyjącym w tych

naszych „cyfrowych” czasach, znaki niezbędne do

rozpoznania Pana; umożliwiając im wychowywanie

się do oczekiwania i nadziei oraz zbliżenia się do

Słowa Bożego, które zbawia i sprzyja integralnemu

rozwojowi człowieka.

Duszpasterstwo świata cyfrowego powołane jest

bowiem po to, aby brać pod uwagę również tych, któ­

rzy nie wierzą, są nieufni i mają w sercu głębokie,

niewypowiedziane pragnienie absolutu i prawdy, po­

nieważ nowe środki pozwalają nawiązywać kontakt

z wyznawcami wszystkich religii, z niewierzącymi i z

osobami wszelkich kultur.

Rozwój nowych technologii i w swoim wymiarze

całościowym cały świat cyfrowy stanowi wielkie bo­

gactwo dla ludzkości jako takiej i dla człowieka w wy­

jątkowości jego bytu oraz bodziec do konfrontacji i

dialogu. Jednocześnie jednak jawią się one również

jako wielka szansa dla wierzących.

Raz jeszcze wzywam was, najdrożsi kapłani, do

uchwycenia z mądrością tych szczególnych możli­

wości, jakie daje współczesna komunikacja. Niech

Pan uczyni z was zapalonych głosicieli dobrej nowi­

ny także na nowej „agorze”, jaką tworzą dzisiejsze

środki przekazu.

Benedykt XVI

Ziemia jako dar Boga

dla wszystkich

8 grudnia 2009 r. papież Benedykt XVI ogłosił ko­

lejne orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia

2010 r. Tytuł orędzia brzmi:

„Jeśli chcesz krzewić

pokój, strzeż dzieła stworzenia”

. Papież mówi w

nim o poszanowaniu dzieła stworzenia, jakiego doko­

nał Bóg, tworząc kosmos i życie na Ziemi, tworząc

człowieka i wszelkie bogactwa naturalne, które są

darami Boga.

Odpowiedzialność za środowisko naturalne

Papież zwraca uwagę, że równie wielkim zagro­

żeniem dla pokoju, jakim są wojny, jest także lekce­

ważenie środowiska naturalnego. Oto, co pisze na ten

temat w swoim orędziu:

„1. Jeśli bowiem ludzkie okrucieństwo wobec

drugiego jest źródłem wielu niebezpieczeństw, które

zagrażają pokojowi i autentycznemu, integralnemu

rozwojowi człowieka: wojen, międzynarodowych i re­

gionalnych konfliktów, zamachów terrorystycznych i

pogwałceń praw ludzkich, to nie mniej niepokojące

są zagrożenia, jakie rodzi lekceważenie – jeśli nie

wręcz nadużywanie – ziemi i bogactw naturalnych,

które są darami Boga.

2. W Encyklice

Caritas in veritate

podkreśliłem,

że integralny rozwój ludzki jest ściśle związany z po­

winnościami wynikającymi ze

stosunku człowieka do

środowiska naturalnego

, które należy traktować jako

dar Boga dla wszystkich i którego wykorzystywanie

pociąga za sobą wspólną odpowiedzialność za całą

ludzkość, szczególnie za ubogich i za przyszłe po­

kolenia”.

Kryzys ekologiczny

Benedykt XVI mówi, że kryzys ekologiczny łączy się

z koncepcją rozwoju człowieka i z kryzysami moralnymi,

jakie dotyczą naszego współczesnego świata. Zagroże­

niem dla pokoju jest lekceważenie „mądrego projektu

kosmosu, który jest owocem myśli Boga”. Człowiek nie

może samowolnie, bez Boga, decydować o tym, co robi

na Ziemi. Papież pisze:

„4. Czy możemy zapomnieć o rosnącym zjawisku,

jakim są tzw. uchodźcy ekologiczni: osoby, które ze

względu na zniszczenie środowiska, w którym żyją,

muszą je opuścić – niejednokrotnie razem z dobyt­

kiem –i stawić czoło niebezpieczeństwom i niewiado­

mym, związanym z przymusowym przesiedleniem?

Czy możemy nie reagować w obliczu konfliktów za­

równo już trwających, jak i potencjalnych, związanych

z dostępem do zasobów naturalnych? Wszystkie te

zagadnienia mają głęboki wpływ na możliwość korzy­

stania z praw człowieka, takich jak na przykład prawo

do życia, do żywienia, do zdrowia, do rozwoju.

5. Jednakże trzeba przyznać, że kryzysu eko­

logicznego nie można rozważać w oderwaniu od

kwestii z nim powiązanych, ponieważ  łączy się on

ściśle z samą koncepcją rozwoju oraz z wizją czło­

wieka i jego relacji z innymi i ze stworzeniem. Rzeczą

rozsądną jest zatem dokonanie

głębokiej i daleko-

wzrocznej analizy modelu rozwoju

, a także refleksja

nad sensem gospodarki i jej celami, umożliwiająca

naprawę wadliwych mechanizmów i wypaczeń. Wy­

maga tego stan zdrowia ekologicznego planety; do

tego skłania także i przede wszystkim kulturowy i mo­

ralny kryzys człowieka, którego objawy są od dawna

widoczne w każdej części świata. (…) Kryzysowe

sytuacje, z którymi się teraz boryka, mające podłoże

już to gospodarcze, już to żywnościowe, ekologicz­

ne czy też społeczne, są w gruncie rzeczy również

powiązanymi ze sobą kryzysami moralnymi. Zobo­

wiązują one do wytyczenia na nowo wspólnej drogi

dla ludzi. Zobowiązują zwłaszcza do tego, by sposób

życia cechowały umiar i solidarność.

6. (…) Wszystko, co istnieje, należy do Boga, któ­

ry powierzył to ludziom, ale nie po to, by decy­

dowali samowolnie. I kiedy człowiek, zamiast

odgrywać swoją rolę współpracownika Boga,

zajmuje Jego miejsce, doprowadza do tego, że

przyroda się buntuje, jest bowiem przez niego

«bardziej tyranizowana niż rządzona».

Powszechne przeznaczenie dóbr

Jedną z podstawowych zasad katolickiej nauki

społecznej jest zasada powszechnego przezna­

czenia dóbr, z której wynika również konieczność

troski o to, co Pan Bóg stworzył dla wszystkich na

Ziemi. Benedykt XVI zauważa:

„7. Trzeba niestety stwierdzić, że bardzo

wielka liczba ludzi w różnych krajach i regio­

nach planety boryka się z rosnącymi trudnoś­

ciami na skutek zaniedbania bądź odmowy

ze strony wielu w kwestii odpowiedzialnego

zarządzania środowiskiem. Sobór Watykań­

ski II przypomniał, że

«Bóg przeznaczył zie­

mię wraz ze wszystkim, co się na niej znajduje,

na użytek wszystkich ludzi i narodów»

.

Dziedzi­

ctwo stworzenia należy zatem do całej ludzkości.

Tymczasem tempo, w jakim obecnie jest ono wyko­

rzystywane, stwarza poważne zagrożenie, że pew­

nych bogactw naturalnych zabraknie nie tylko dla

współczesnego pokolenia, ale przede wszystkim dla

przyszłych pokoleń. (…) Zadaniem wspólnoty mię­

dzynarodowej i rządów poszczególnych krajów jest

podejmowanie odpowiednich działań, by było możli­

we skuteczne przeciwstawianie się wykorzystywaniu

środowiska w sposób, który jest dla niego szkodliwy.

8. (…) Zasoby naturalne powinny być zużywane

w taki sposób, by czerpanie natychmiastowych korzy­

ści nie pociągało za sobą negatywnych skutków dla

żywych istot, ludzi i zwierząt, dziś i jutro;

by ochro­

na własności prywatnej  nie stała w sprzeczno­

ści z powszechnym przeznaczeniem dóbr

; żeby

ingerencja człowieka nie miała negatywnego wpływu

na urodzajność ziemi, dla dobra wszystkich dziś i w

przyszłości”.

Zaspokojenie podstawowych

potrzeb wszystkich

W końcowych punktach orędzia Papież pisze o tym,

co należy zrobić, by szanując porządek stworzenia,

przeciwstawić się degradacji środowiska.

„10. (…) Należy również wziąć pod uwagę od­

powiednie programy rozwoju wsi, oparte na drobnych

rolnikach i ich rodzinach, a także wypracować sto­

sowne rozwiązania polityczne w kwestii gospodarki

leśnej, likwidacji odpadów, połączenia walki ze zmia­

nami klimatycznymi z walką z ubóstwem. (…) Krót­

ko mówiąc, konieczne jest uwolnienie się od logiki

czystej konsumpcji, by wspierać takie formy produk­

cji rolnej i przemysłowej, w których będzie uszano­

wany porządek stworzenia oraz które będą zaspo­

kajały podstawowe potrzeby wszystkich. Kwestią

ekologiczną należy się zająć nie tylko ze względu na

przerażające perspektywy, jakie roztacza degradacja

środowiska; motywacją do jej podejmowania winno

być przede wszystkim dążenie do autentycznej soli­

darności na skalę światową, opartej na wartościach

miłości, sprawiedliwości i dobra wspólnego.

11. (…) Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za

ochronę świata stworzonego i musimy się o niego

troszczyć. Ta odpowiedzialność nie ma granic. Zgod­

nie z

zasadą pomocniczości

ważne jest, aby każdy

zaangażował się na właściwym sobie poziomie, do­

kładając starań, by została przezwyciężona przewa­

ga interesów indywidualnych”.

Ochrona stworzenia jako warunek pokoju

Papież kończąc orędzie zwraca uwagę na „ekologię

ludzką”, która obejmuje także ochronę życia ludzkiego

od naturalnego poczęcia do naturalnej śmierci.

„12. (…) Obowiązki względem środowiska wy­

nikają z obowiązków względem osoby, pojmowanej

jako indywiduum i w odniesieniu do innych. Dlatego

chętniepopieramwychowaniedo

odpowiedzialności

ekologicznej, która

– jak wskazałem w Encyklice

Caritas in veritate –

gwarantowałaby prawdziwą

«ekologię ludzką», a zatem potwierdziła z nowym

przekonaniem nienaruszalność życia ludzkiego

w każdej jego fazie i w każdej kondycji

, godność

osoby i niezastąpioną misję rodziny, w której wycho­

wuje się w duchu miłości bliźniego i poszanowania

środowiska.

14. (…) Dlatego każdy człowiek ma obowiązek

chronić środowisko naturalne, aby budować świat

pokojowy. (…) Oby byli tego świadomi rządzący na­

rodami oraz wszyscy, na każdym szczeblu, którym

leży na sercu los ludzkości: ochrona stworzenia i za­

prowadzanie pokoju są ze sobą ściśle powiązane!”.

Benedykt XVI

BENEDYKT XVI