Table of Contents Table of Contents
Previous Page  2 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 16 Next Page
Page Background

styczeń-luty 2010

Dwumiesięcznik MICHAEL Journal: 1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0, Canada • Tel.: (450) 469-2209 • Fax (450) 469-2601

Dwumiesięcznik MICHAEL: ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław, Polska • Tel.: (071) 343-6750 •

www.michael.org.pl

redakcja@michael.org.pl

do ust. Na Zachodzie – na początku drugiego ty­

siąclecia – został dodany biblijny gest przyklęknię­

cia. W wielu różnych liturgicznych tradycjach

wschodnich, chwili przyjęcia Ciała Pańskiego towa­

rzyszy dostojna oprawa wymagająca od wiernych

wcześniejszego upadnięcia na ziemię.

2. Kościół zaleca korzystanie z pateny komu­

nijnej, aby uniknąć upadania na ziemię cząste­

czek konsekrowanej Hostii (por.

Ogólne wprowa-

dzenie do Mszału Rzymskiego

, 118; Instrukcja

Redemptionis sacramentum

, 93), a także, aby po

zakończeniu udzielania Komunii biskup obmywał

ręce (por.

Caeremoniale episcoporum

, 166). W

przypadku udzielania Komunii na rękę zachodzi

wcale nierzadkie niebezpieczeństwo odrywania się

drobnych cząsteczek konsekrowanej Hostii, które

bądź to upadają na ziemię, bądź też pozostają na

wewnętrznej części dłoni osoby przyjmującej lub na

palcach osoby udzielającej Komunii.

3. Moment udzielania Komunii świętej, będący

bezpośrednim spotkaniem osoby wierzącej z Boską

Osobą Zbawiciela, z samej swej natury wymaga

także zewnętrznych oznak, do których należy pad­

nięcie na kolana (w niedzielny poranek zmartwych­

wstania, kobiety które wielbiły Zmartwychwstałego

Pana, trwały w pozycji przyklęknięcia [por. Mt 28, 9],

co uczynili także Apostołowie [Łk 24, 52], a być może

także apostoł Tomasz, mówiąc: „Pan mój i Bóg mój”

[J 20, 28]).

4. Przyzwolenie na karmienie siebie jak dzie­

cko, a więc przyjmowanie Komunii świętej bezpo­

średnio do ust, najpełniej wyraża głęboki charakter

rozumienia tego faktu i faktycznie bycie dzieckiem

przed Chrystusem, który karmi nas duchowo. Tylko

bowiem człowiek dorosły sam wkłada sobie posiłek

do ust.

5. Kościół zaleca, aby w czasie sprawowania

Mszy świętej, podczas przeistoczenia, każdy wier­

ny trwał w postawie klęczącej. Czy byłaby jakaś

sprzeczność w tym, aby wierny w chwili przyjmo­

wania Komunii świętej, gdy przebywa w bliskości

swojego Pana, Króla królów, pozdrawiał Go i przyj­

mował w postawie klęczącej?

6. Przyjmowanie Ciała Pańskiego bezpośrednio

do ust mogłoby być widzialnym znakiem wiary Koś­

cioła w misterium Eucharystii, a także czynnikiem

uzdrawiającym i wychowawczym dla współczesnej

kultury, dla której klęczenie na kolanach i duchowe

dziecięctwo to zjawiska dziwne i zupełnie obce.

7. Pragnienie wyrażania czci i szacunku wobec

osoby Chrystusa także podczas przyjmowania Ko­

munii świętej powinno być zgodne z duchem wie­

lowiekowej tradycji Kościoła:

cum amore ac timore

(postawa Ojców Kościoła z pierwszego tysiąclecia)

i

quantum potes, tantum aude

– „ile możesz, chwal

śmiało” (postawa z drugiego tysiąclecia).

Na koniec odwołajmy się także do wzruszającej

modlitwy Marii Stang, niemieckiej matki i babci z Vol­

ga, która była deportowana przez stalinowski reżim

do Kazachstanu. Otóż ta kobieta mająca «kapłań­

skiego» ducha z najgłębszą czcią i troską strzegła

Najświętszej Eucharystii

i niosła Ją wiernym roz­

sianym po bezkresnych

stepach Kazachstanu w

czasie komunistycznych prze­

śladowań, modląc się następującymi słowami:

Tam, gdzie mieszka mój Najukochańszy Jezus, gdzie

króluje w Tabernakulum, tam nieustannie pragnę trwać

na kolanach. Tam chcę się nieustannie modlić. Jezu,

tak bardzo Ciebie kocham. Zakryta miłości, uwielbiam

Ciebie. Miłości opuszczona, uwielbiam Ciebie. Miłości

odrzucona, uwielbiam Ciebie. Miłości nieskończona,

Miłości oddająca życie za nas na krzyżu, uwielbiam

Ciebie. Najdroższy mój Panie i Zbawicielu, spraw,

abym także i ja cała była miłością, cała wynagrodze­

niem za Najświętszy Sakrament w sercu Twojej Naju­

kochańszej Matki, Maryi. Amen.

Oby Bóg sprawił, aby Pasterze Kościoła ze­

chcieli odnowić dom Boży, jakim jest Kościół,

stawiając eucharystycznego Jezusa w samym

centrum, przywracając należne Mu pierwsze

miejsce, przyczyniając się do tego, aby nadal

mógł odbierać wszelkie możliwe oznaki czci i

uwielbienia, także podczas przyjmowania Ko­

munii świętej.

Kościół powinien zacząć swoją od­

nowę od Eucharystii. W świętej Hostii nie jest coś,

ale Ktoś. „On jest w niej obecny!” – podsumował

tajemnicę Eucharystii św. Jan Maria Vianney, pro­

boszcz z Ars. Nie chodzi tutaj o nic innego i o nikogo

innego, kto byłby większy od samego Pana i Boga:

„Dominus est!”.

Bp Athanasius Schneider

1

  J. R. Luth,

Communion in the Churches of the Dutch

Reformation to the Present Day

, w: Ch. Caspers (ed.),

Bread of Heaven. Customs and Practices Surrounding

Holy Communion

, Kampen 1995, 101.

2

Tamże.

3

  Tamże, 108.

Spis treści nr 55:

O przyjmowaniu Komunii świętej - Dominus est

– bp Athanasius Schneider

............................................ 1-2

Komunia święta na kolanach i bezpośrednio do ust

– abp Malcolm Ranjith

....................................................... 3

Jak przyjmować Eucharystię

– ks. Robert J. Fox

............................................................ 4

Serce w Hostii - świadectwo

– Ron Tesoriero

................................................................. 5

Kapłan w świecie cyfrowym

– Benedykt XVI

................................................................. 6

Ziemia jako dar Boga dla wszystkich

– Benedykt XVi

.................................................................. 6

Gdy ludzie budują, popadają w długi

– Louis Even

..................................................................... 7

Masoneria i kryzys

– Stanisław Krajski

.................................................... 8-9-10

Kiedy leczenie jest gorsze niż choroba

– Henryk Wesołowski

...................................................... 11

Idę do domu Ojca

– ks. Jerzy Nemo

....................................................... 12-13

Krach światowego systemu finansowego i kryzys

– Włodzimierz W. Bojarski .........................................

14-15

Zaproszenie na Jerycho Różańcowe

– Pielgrzymi św. Michała .................................................

16

bardziej jest nią obrzęd lub

gest przyjmowania Komu­

nii w najwyższym stopniu

świętej. Papież Benedykt

XVI w posynodalnej adhor­

tacji

Sacramentum caritatis

podkreśla aspekt sakralno­

ści Komunii świętej:

Przyjęcie Eucharystii oznacza ustawienie się w po­

stawie adoracji wobec Tego, którego przyjmujemy (nr

66).

Postawa uwielbienia wobec Tego, który rze­

czywiście jest obecny w kawałku konse­

krowanego chleba, i to nie tylko przez fakt

obecności Jego Ciała i Krwi, ale także przez

obecność Boskiego majestatu, wyraża się

w sposób naturalny i oczywisty w biblijnym

geście adoracji na kolanach lub padaniu na

ziemię. I tak na przykład św. Franciszek z

Asyżu, kiedy z daleka zobaczył dzwonnice

kościoła, klękał i uwielbiał Jezusa obecne­

go w Najświętszej Eucharystii.

Czy nie odpowiadałoby to prawdzie do­

tyczącej rzeczywistości konsekrowanego

Chleba, gdyby także współcześni wierni,

przyjmując go, rzucaliby się na ziemię i

otwierali usta jak prorok otrzymujący sło­

wo Boże (por. Ez 3,2) i pozwalali nakarmić

siebie jak dziecko (przecież Komunia jest

spożywaniem duchowego mleka)? A prze­

cież taką właśnie postawę praktykowały po­

kolenia katolików we wszystkich Kościołach

drugiego tysiąclecia. Taki gest lub postawa

byłyby wspaniałą oznaką wyznania wiary

w rzeczywistą obecność Boga obecnego

pośród jego ludu. Gdyby w takiej właśnie

chwili znalazła się obok osoba niewierząca

i zobaczyła ów akt uwielbienia i duchowej prostoty,

być może, także i ona „upadłaby na twarz, pokłoniła

się Bogu, oznajmiając, że prawdziwie Bóg jest mię­

dzy wami” (por. 1 Kor 14, 24-25). Takie powinny być

spotkania wiernych z eucharystycznym Chrystusem

w uroczystym momencie Komunii świętej.

Komunia święta powinna być przyjmowana

bezpośrednio do ust i na klęcząco

Na podstawie dwutysiącletniej historii poboż­

ności i liturgicznej tradycji Kościoła powszechnego

na Wschodzie i na Zachodzie, dotyczącej głównie

rozwoju patrystycznego dziedzictwa, można doko­

nać następującego podsumowania:

1. Rozwój eucharystycznej pobożności będącej

głównie owocem pobożności Ojców Kościoła przy­

czynił się – zarówno w Kościele Wschodnim, jak i

Zachodnim, i to już w pierwszym tysiącleciu – do

udzielania Komunii świętej wiernym bezpośrednio

O przyjmowaniu Komunii świętej

Dominus est

Biskup A. Schneider

(ciąg dalszy ze strony 1)

Dwumiesięcznik

Dla Tryumfu Niepokalanej

January-February 2010

Date of issue: January 2010

styczeń-luty 2010

Ukazuje się 5 razy w roku, plus wydanie specjalne

Wydawca:

Pielgrzymi św. Michała przy Instytucie Louisa

Evena dla Sprawiedliwości Społecznej (Kanada)

Dyrektor naczelna:

Thérèse Tardif

Redagują i tłumaczą

(edycja polska):

Janusz A. Lewicki

(Polska)

& Jacek Morawa

(Kanada)

Współpracują:

Marie Anne Jacques, Ewa Pietras

Alain Pilote, Jude Potvin, Dominik Wysocki

Redakcja główna:

Kanada: Dwumiesięcznik MICHAEL

1101 Principale St., Rougemont QC, J0L 1M0

Tel.:(450) 469-2209, (514) 856-5714; Fax:(450) 469-2601

www.michael.org.pl

redakcja@michael.org.pl

Przedstawicielstwa:

Polska:

Dwumiesięcznik MICHAEL

ul. Traugutta 107/5, 50-419 Wrocław

Tel.: (071) 343-6750

USA:

Dwumiesięcznik MICHAEL

P.O. Box 86, South Deerfield, MA 01373

Tel./Fax: (413) 665-5052

Oceania:

Dwumiesięcznik MICHAEL

32 Dundee Ave, Holden Hill, SA 5088, Australia

Tel.: (08) 8261-0729

Ameryka Południowa:

Periódico SAN MIGUEL

Casilla Postal 17-21-1701, Quito – Ecuador

Tel.: 099-707-879

Prenumerata:

w wersji: polskiej, francuskiej, angielskiej, hiszpańskiej

Polska:..................................................................2lata–40zł

Europa:.................................................................2lata–18€

Kanada&USA:.......................................................4lata–$20

Australia&NZ:.....................................................2lata–A$32

Ameryka Południowa:............................................2lata–$10

* Czeki personalne, bankowe lub przekazy pocztowe należy wysta­

wiać na

Pismo Michael Journal

i przesłać na adresy podane powyżej.

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych tekstów oraz zmian ich

tytułów i podtytułów bez uprzedniego powiadamiania autora. Przy dokonywaniu

przedruków z naszego pisma, prosimy o każdorazowe podanie źródła.

ISSN 1496-1024

PUBLICATION MAIL. AGREEMENT № 40063742

Legal Deposit – National Quebec Library

Printed in Canada

Send all correspondence that cannot be delivered in

Canada to:

MICHAEL Journal, 1101 Principale St.,

Rougemont QC, J0L 1M0, Canada